Posted on

Съвременните български илюстратори в художествената литература

Въпроси от дипломен проект на Натали Добрева, отговори на
Анелия Пашова / APASH, 2020

Каква е ролята на визуалния елемент в художествената литература?

Визуалните елементи в печатните издания, като илюстрация, типография или чисто декоративни украси, имат най-вече за цел да пренесат читателя в пространството и тематиката на дадено произведение. Те могат да провокират и дори да доразвият художественият текст по своеобразни начини.

Има ли място илюстрацията на страниците на художествената книга за възрастни?

Разбира се. Не бива да се пренебрегват изданията за възрастни и да се лишават от възможността за художествено оформление от страна на илюстратор. Дори по-скромно илюстрованите книги придобиват по-голяма стойност, когато има художествена намеса.

Може ли илюстрацията в книгите да съществува без текст?

Илюстрацията разгърната в картинна книга може да бъде достатъчна за да разкаже история без да са нужни думи

Каква роля изпълнява съвременният български илюстратор в издаването на художествена литература?

Може би моят случай е различен, но освен илюстратор, също се опитвам да бъда и издател на моите книги, което е доста тежка и сложна задача. Но съм се убедила, че това е единственият начин да имаш свободата да изпълниш своите виждания и да реализираш точно това, което желаеш.

Как разглеждате своята работа на илюстратор – като създаване на самостоятелен цикъл илюстрации или като цикъл, неразривно свързан с типографските елементи и цялостната концепция на книгата?

Определено би трябвало концепцията да обвързва всички елементи на книгата, за да може да се придобие цялостно излъчване. За съжаление моят опит показва, че извън авторксите ми книги, където оформям всичко, вижданията на клиента за дадено издание много често са различни и обикновенно друг дизайнер се занимава с типографията и оформянето на книгата. Това често довежда до разминавания във вижданията за крайният продукт.

От значение ли е екипът, който създава книжното издание?

Определено да. Ако дадено издание се работи от няколко човека е важно какъв професинален опит имат  и как протича комуникацията помежду им.

Смятате ли, че трябва да има промяна в отношенията издател-илюстратор? Ако да, в какво отношение?

Трябва да се дава достатъчно време, свобода и да се има доверие на художника в оформлението на изданието.

Има ли значение за Вас дали ще илюстрирате книги за малки или големи издателства?

Не, няма значение. Може би би имало от гледна точна на финансовата част, но всичко е до договаряне.

Какви стъпки предприемате, за да популяризирате илюстрациите си?

Постове в социалните мрежи и участие по базари / изложби.

Достатъчно ефективни ли са методите за популяризиране на илюстраторите в медийното пространство?

Със сигурност може и повече участия, културни предавания, програми и интервюта, за да запознаят масовият потребител със съвременните илюстратори.Ю

Мислите ли, че дейността на съвременните български илюстратори в художествената литература е позната в чужбина?

По мои наблюдения по-скоро не. Има разбира се, изключения като например Ясен Гюзелев, които е познат и оценен от издателствата в цял свят.

Участвате ли в международни изложби и събития за илюстрация на книги?

Имам участие във “Фестивал на Българското изкуство“, Братислава, Словакия.

Поддържате ли контакт с колегите си? Член ли сте на съюз/група/общество/сдружение на илюстраторите?

Само с определени колеги, които са ми станали приятели. Членувам в ДАФНИ-„Дружеството на анималисти, флористи и научни илюстратори“.

Според вас как се е променила българската илюстрация в последните години?

Тенденциите на илюстрацията са към все по-изчистени форми, стилизация и символика, което определено е по-лесно, бързо и ефектно. Но когато се гмурнеш в художествената литература,  тези средства понякога са недостатъчни.

Има ли негативни страни съвременната българската илюстрация? Как могат да се подобрят?

Не мога да ги нарека чак негативни, но масовото използване на компютър в илюстрациите ми действа много бездушно и механизирано. Личните ми търсения се базират на натурата и естествените форми и движения. Бих се радвала, ако видя повече последователи на класическите техники.